1929, Alcamo, Italy – 2021, Milan, Italy
Download CV
Turi Simeti (1929-2021) is one of the most renowned exponents of the Italian art scene of the mid-20th century.
Simeti began working as a self-taught artist when he arrived in Rome in the 1950s, but it was not until the mid-1960s, already installed in the heart of the Milan art scene, that his style began to mature and define itself, generating a turning point in his career. Simeti would establish his studio there with the help of the sponsor Felice Valadè, and of all the group of artists of the Milan circle, he was perhaps the one who was closest to the minimalist assumptions. He was part of the Azimuth group in Italy (Lucio Fontana, Piero Manzoni, Enrico Castellani, Dadamaino, etc.) and of the ZERO group in Germany (Heinz Mack, Otto Piene, Günther Ueker, Yves Klein, Yayoi Kusama, etc.).
Light, shadow, space, color and the perception of volume were the constants that marked his work, as well as the search for difference in repetition through rhythm and structure.
His work is included in some of the world’s most prominent collections, including the MAM in Rio de Janeiro, Brazil; the Museo d’Arte Moderna, Bolzano; the Galleria Civica, Turin; the Galleria Nazionale d’Arte Moderna e Contemporanea, Rome; the Museo del Novecento, Palazzo Reale, Milan; the Mittelrhein-Museum, Koblenz; the Museum Ritter, Waldenbuch and the Wilhelm- Hack-Museum, Ludwigshafen, Germany.
Turi Simeti (1929-2021) es uno de los exponentes más reconocidos de la escena artística italiana de mediados de siglo XX.
Simeti empezó a trabajar de forma autodidacta cuando llegó a Roma en la década de 1950, pero no fue hasta mediados de los 60, instalado ya en el corazón de la escena artística de Milán, que su estilo empezó a madurar y definirse, generando un punto de inflexión en su carrera. Simeti establecería su estudio allí de la mano del mecenas Felice Valadè, y de todo el grupo de artistas del círculo de Milán, fue quizá quien más cercano estuvo a los presupuestos minimalistas. Formó parte del grupo Azimuth en Italia (Lucio Fontana, Piero Manzoni, Enrico Castellani, Dadamaino, etc.) y del grupo ZERO en Alemania (Heinz Mack, Otto Piene, Günther Ueker, Yves Klein, Yayoi Kusama,etc.).
La luz, la sombra, el espacio, el color y la percepción del volumen fueron las constantes que marcaron su obra, así como la búsqueda de la diferencia en la repetición, a través del ritmo y la estructura.
Su obra se incluye en algunas de las colecciones más destacadas del mundo, incluídas el MAM en Rio de Janeiro, Brasil; el Museo d’Arte Moderna de Bolzano; la Galleria Civica, Turin; la Galleria Nazionale d’Arte Moderna e Contemporanea, Roma; el Museo del Novecento, Palazzo Reale, Milán; el Mittelrhein-Museum, Koblenz; el Museum Ritter, Waldenbuch y el Wilhelm- Hack- Museum en Ludwigshafen, Alemania.
Artworks