III Things for a second ONE
27 January – 26 March, 2011
La galería Parra & Romero se complace en presentar la primera exposición individual en España del artista alemán Thomas Scheibitz (1968, Radeberg). Bajo el título III Things for a second ONE, la muestra acoge una amplia variedad de pinturas, esculturas y dibujos del artista, un proyecto especifico con un guiño al Siglo de Oro de la pintura española, mostrando especial énfasis en la obra de El Greco y donde Scheibitz continua su exploración entre las fronteras de la abstracción y la figuración.
La obra de Thomas Scheibitz crea un universo en el que el replanteamiento de los géneros tradicionales del paisaje, el bodegón o el retrato, le llevan a la creación de formas dinámicas y radicales, siempre avivados por un característico y profundo estudio cromático.
Si el trabajo del artista es instantáneamente reconocible, sus fuentes sin embargo, no lo son, aunque en III Things for a second ONE se puedan leer algunas referencias, la mezcla de géneros y elementos está abierta.
Animado por una meticulosa planificación estética, el artista y la galería presentarán con ocasión de la exposición, una publicación con bocetos preliminares, dibujos y fotografías, usados para construir el “storyboard” de la muestra. Según Thomas, “El dibujo es la forma más importante para conectar una idea con su ejecución”.
Los bocetos preliminares expuestos en una de las salas de la galería muestran la habilidad del artista para dibujar sobre un ancho abanico de fuentes. El material de partida se transforma y sus orígenes se traducen en símbolos y geometrías característicos de sus pinturas y esculturas. Scheibitz enfatiza deliberadamente la paridad entre ambos formatos, considerando cada medio como una extensión y una representación del otro.
Thomas Scheibitz vive y trabaja en Berlín. Se formó en la Academia de Arte de Dresde. Comenzó en 1990 a explorar la relación entre la abstracción y la figuración a través de la pintura y la escultura, una búsqueda que pronto le proporcionaría el reconocimiento internacional.
Ha expuesto individualmente en el Institute of Contemporary Art, London; Berkeley Art Museum, San Francisco; Museum der bildenden Künste, Leipzig; el Stedelijk Museum, Ámsterdam; Centre d’Art Contemporain, Geneva; IMMA Irish Museum of Modern Art, Dublín; Camden Arts Centre, London; Musée d’Art Moderne, Luxembourg y representó a Alemania en la 51 Bienal de Venecia.
Coincidiendo con la temática de la exposición, Thomas ha sido invitado para escribir en una nueva publicación de la editorial Thames & Hudson, bajo el titulo de: “Artists on Art: The Art of the Past by the Artists of the Present” y que hará referencia a El Greco.
The gallery Parra & Romero is pleased to present the first individual exhibition by Thomas Scheibitz (1968, Radeberg). Titled III Things for a second ONE, the show will feature a wide range of paintings, sculptures and drawings by the artist, a specified project with a wink to the Golden Century of the Spanish painting (el Siglo de Oro), with especial emphasize to El Greco and in which Thomas continues his exploration of the boundary between abstraction and figuration.
Thomas Scheibitz is creating his own universe, playing with the traditional genres of landscape, still life and portraiture, and thus creating radical new forms that are graphically dynamic and intensified by a chromatic artificiality.
Yet if this work is instantly recognizable, its sources are not. Although many references can be read in III Things for a SECOND one, the mix of the genres and elements remains open.
Inspired by a meticulous planification and esthetical cohesion, the artist and the gallery will present in occasion of the exhibition, a publication with preliminary sketches, drawings and photographs, used to construct the “storyboard” of the exhibition. According to Thomas “The drawing is the most important way to connect an idea to its execution”.
The preliminary sketches exhibited in one of the gallery spaces show the artist’s skill for drawing upon a wide range of sources. The source material is then transformed, becoming indistinguishable from its origins, and translated by the artist in symbols and dynamic geometrics characteristic of his paintings and sculptures. Scheibitz emphasizes deliberately the parity between both formats, considering each medium as an extension from the other.
Thomas Scheibitz lives and works in Berlin. He received his formation at the Dresden Academy. From 1990’s he started to explore the relation between abstraction and figuration through painting and sculpture and quickly gained international recognition. Solo shows include the Institute of Contemporary Art, London; Berkeley Art Museum, San Francisco; Museum der bildenden Künste, Leipzig; the Stedelijk Museum, Amsterdam; Centre d’Art Contemporain, Geneva; IMMA Irish Museum of Modern Art, Dublin; Camden Arts Centre, London; Musée d’ Art Moderne, Luxembourg and he represented Germany at the 51st Venice Biennale in 2005.
Coinciding with the exhibition, Thomas has been invited to write in a new publication of the editorial Thames & Hudson, under the title: “”Artists on Art: The Art of the Past by the Artists of the Present”, that will be about El Greco.