The light at the edge of a nightmare
Madrid | 20 Sep. – 21 Nov. 2012
Para Parra & Romero, Lamelas elaboró una intervención especifica in-situ que redefine temporalmente aquellos dos determinantes por medio de una estructura conceptual; el volumen (espacio) está transferido a film (tiempo). The Light at the Edge of a Nightmare (2002-2005)* (“La luz al borde de una pesadilla”) son cinco películas realizadas en ciudades distintas (Buenos Aires, Los Angeles, Berlin, Paris y Londres), proyectadas con ese orden a continuación una de la otra. Corresponden con la biografía de Lamelas que ha vivido en las cinco ciudades, y cada una ha ejercido una influencia específica sobre su trabajo.
Para el artista, la ubicación y el lugar son primordiales: “el espacio tiene una realidad, existe”, aunque no se mide en dimensiones geográficas. Se considera a nivel de su ámbito intelectual y transnacional, dado que Lamelas no define el arte como “local” o “nacional”, sino como “inmaterial”. Su experiencia personal del traslado y sus esfuerzos para entender y asimilar nuevas culturas dan a sus preocupaciones conceptualistas una nota de calor y humor.
En cada proyección de The Light at the Edge of a Nightmare (2002-2005), el tema del “film noir” es una relación de amor/odio entre un hombre y una mujer. La obra describe un episodio que se repite eternamente, refiriéndose de igual manera a la temporalidad del entorno urbano (la simultaneidad) y a las principales tramas y gestos de las producciones de Hollywood.
David Lamelas se enfrenta aquí con la reconsideración de su proprio trabajo mediante la continuación de series tempranas. Se puede ver en esta obra el seguimiento (rodada en nuevas ciudades) de Time as Activity (1969), o de Film Script (Manipulation of Meaning) (1972-2008). Esta última, que consiste en una proyección simultánea de un film y de tres proyecciones de diapositivas, también elabora un argumento de ficción desarrollado en guiones acumulativos.
A su vez, se observa el retorno de Lamelas al análisis del espacio expositivo, esencial en la instalación de algunas de sus primeras intervenciones.
En paralelo de la película, David Lamelas emprende en una segunda pieza un estudio casi visionario de las relaciones entre espacio, tiempo y lugar. Un texto de vinilo en la pared, En este espacio dos personas no se encuentran (2011), frase a cada lado de la cual están colocados dos relojes desincronizados separados por un espacio en blanco. La instalación (y el trabajo de Lamelas en general) rechaza la supuesta neutralidad de la práctica minimalista en términos claramente críticos, poniendo particular énfasis en el examen el concepto de la obra de arte y su relación con el papel del autor y del observador.
En lugar de conformarse con mirar al artista como un simple sujeto político o con intensificar este papel, Lamelas crea, sin ser moralizante, espacios que fomentan un proceso de análisis crítica. Con sus trabajos, insertados en el lenguaje de modernidad, expresa una voluntad analítica y un sentido de imaginación y de utopía.
*Banda Sonora de The Light at the Edge of a Nightmare (2002-2005): Carlos Cutaia
David Lamelas nació en 1946 en Buenos Aires. Vive y trabaja en Los Ángeles, Buenos Aires y París.
Since the 1960s, David Lamelas has been among the most important proponents of a conceptual approach to art. In his projects, Lamelas deals impressively with the question of the limits of art’s temporality and its potential for creating alternative processes of communication and cognition. His early structuralist films and media installations, made when he was living in London and Los Angeles in the sixties and seventies, display a highly individual treatment of time and space.
For Parra & Romero, Lamelas devised a site-specific intervention which temporarily redefines those two determinants via a conceptual structure; (Spatial) volume is transferred into film (time).
The Light at the Edge of a Nightmare (2002-2005)* are five films made over several years in five different geographic locations – Buenos Aires, Los Angeles, Berlin, Paris and London -, projected in that order one after the other. They correspond with Lamelas’ biography as he has lived in all five cities, each one exerting its specific
influence on his work. For Lamelas, location and place are primary: “space has a reality, it exists'”, although it is not measured in geographical dimensions. It is considered in terms of its intellectual and transnational scope, due that Lamelas doesn’t define art as “local” or “national”, but as “immaterial”. His personal experience of relocation and his efforts to understand and assimilate new cultures, gives his conceptualist concerns a warmth and humour. In each projection of The Light at the Edge of a Nightmare (2002-2005), the subject of the film noir is a love/hate affair between a man and woman. The work describes an eternally returning episode, referring equally to the temporality of the urban environment (the simultaneity), and to major narrative themes and gestures of Hollywood productions. David Lamelas deals here with the reconsideration of his own work by means of the continuation of early series such as Time as Activity (1969) in new cities, or Film Script ( Manipulation of the meaning) (1972-2008). This latter work, that consists of the simultaneous projection of one film and three slide sequences, also elaborates on the ascent development of a fictional plot. In addition, we can observe Lamelas’return to the analysis of the exhibition space, essential in the installation of
some of his first interventions.
In parallel with the film, David Lamelas undertakes in another piece an almost visionary study of the relations between space, time, and place. A vinyl text on the wall In this space two people can’t find each other (2011) and at the edges of the sentence, two desynchronized clocks are placed with a blank space in between. The installation (and his work in general terms) rejects the supposed neutrality of minimalist practice in clearly critical terms, with particular emphasis placed by the artist on examining the concept of the artwork itself in relation to the role of the author and the viewer.
Rather than contenting himself with viewing the artist simply as a political subject or intensifying this role, Lamelas creates spaces for a process of critical analysis that eschews moralizing. With his works, embedded in the language of modernity, he questions art’s capacity as both a means of communication and a medium for creating selfawareness, while expressing a great analytical will and a sense of imagination and utopia.
*Soundtrack: Carlos Cutaia
David Lámelas was born in 1946 in Buenos Aires. He lives and works in Los Angeles, Buenos Aires and Paris.