Anisotropy
5 June – 24 October, 2015
Parra & Romero se complace en presentar la primera exposición individual del artista Philippe Decrauzat (Lausanne, 1974) en su galería de Ibiza. Titulada Anisotropy, el punto de partida de la muestra es una escultura de aluminio, origen de varios de los cortos de Decrauzat. Esta escultura es la transposición de un objeto científico usado para estudiar el comportamiento ondulante de elementos líquidos. Evoca también un zoótropo, un artefacto pre-cinematográfico que provoca ilusión de movimiento.
La película mostrada en la exposición, filmada con una cámara de 16 mm, refleja la escultura en rotación sobre su eje a una velocidad variable. Durante la inauguración, Decrauzat invita al guitarrista y compositor Alan Licht a tocar en vivo durante la proyección de Anisotropy en una pantalla y escenario creados ad hoc. Una vez la performance haya acabado, la escultura de aluminio se situará en la exposición como testigo único de lo que ocurrió en la inauguración.
La pieza usada como escenario, titulada Steps/Stage/Screen (The Primitives), es una réplica de madera blanca de la estructura diseñada por Le Corbusier para la azotea de la Cité radieuse de Marsella (1952). Se trata de una simple composición geométrica, con planos horizontales y verticales, que constituye todo un compendio de la arquitectura. Es también una metáfora de la representación. Por otro lado, la parte trasera nos muestra un cierto tipo de espacio negativo e irracional.
Las Flags (WV) circundan el espacio. Partiendo de una simple línea curva multiplicada en diagonal, generan una ondulación fragmentada a lo largo del lienzo. Hay una progresión matemática del mismo motivo. Sin ni siquiera tenerse que mover, el espectador se enfrenta con las distintas versiones de la obra, generando distintos grises o siendo capaz de distinguir las líneas. Asimismo las pinturas se confrontan con sus dibujos preparatorios en escala e incluso se acercan a una futura reproducción fotográfica. Una pintura, un dibujo, una reproducción… El cambio de escala significa que cada posible estado de la imagen está presente.
Philippe Decrauzat es cofundador del espacio independiente CIRCUIT y profesor en la École Cantonale d’Art de Lausanne (ECAL). En los últimos años ha expuesto individualmente en Le Magasin, Grenoble, 2014; FRAC Le Plateau – Ile-de-France, Paris, 2012; Haus Konstruktiv, Zurich, 2009; Secession, Viena,, 2008; Centre d’Art Contemporaine, Ginebra, 2005. También ha participado en varias colectivas entre las que destacan Dynamo. Un siècle de lumière et the mouvement dans l’art. 1913-2013; Galeries Abstract Generation: Now in Print, MoMA, New York; An Exhibition as a Mental Mandala (comisariada poor Mathew Copeland), MUAC, Mexico.
Alan Licht (New Jersey, 1968) ha aparecido en más de 75 grabaciones que van de la composición minimalista al rock indie y la improvisación libre. Licht ha sido comisario de Tonic, el afamado evento de música experimental de Nueva York desde el 200 hasta su cierre en 2007. También es el autor de Sound Art: Beyond Music, Between Categories (Rizzoli, 2007) y editor de Will Oldham on Bonnie ‘Prince’ Billy (Faber & Faber/W.W. Norton, 2012), y ha escrito sobre arte en WIRE, Artforum, Modern Painters, Art Review, Film Coment, Sight & Sound, Purple, Village Voice, Time Out New York, y otras publicaciones.
Parra & Romero is pleased to present the first solo show by the artist Philippe Decrauzat (Lausanne, 1974) at its gallery in Ibiza. Titled Anisotropy, the starting point of the exhibition is an aluminium sculpture which is at the origin of Decrauzat’s several short films. This sculpture is the transposition of a scientific object used to study the wavelengths behaviour on liquid elements. It also evokes a zoetrope, a pre-film animation device which, once moved by hand, produces illusion of motion and after images.
The film shown at the exhibition reflects the sculpture in rotation at variable speed on an axis, filmed with a 16 mm camera. During the opening, Decrauzat invites the guitarist and composer Alan Licht to play live during the screening of Anisotropy on an specific stage and screen. Once the performance is finished, the aluminium sculpture will take place at the exhibition as the only witness of what happened.
The piece used as stage, titled Steps/Stage/Screen (The Primitives), is a white wooden replica of the structure designed by Le Corbusier for the Cité radieuse’s roof top in Marseille (1952). It is a simple geometric composition with horizontal and vertical planes, reflecting a condense of architecture. This is a metaphor of representation. The back shows some kind of negative and non rational space, as it draws a figure.
The Flag (WV) paintings encircle the space. Drawn from a simple curve line multiplied on a diagonal, they generate an undulation fragmented by the shaped canvas. There is a mathematical progression of the same motif. The ratio stays the same, but the scale is different. Without even having to move, the spectator is confronted with different versions of the different versions of the work, generating different greys or being able to read the lines. The paintings are confronted to their preparatory drawings in scale and also come closer to their future photographic reproduction. A painting, a drawing a reproduction, the change of scale means that every possible instance of the image is present.
Philippe Decrauzat is co-founder of the independent space CIRCUIT and professor at École Cantonale d’Art de Lausanne (ECAL). In the past few years, he had solo exhibitions at Le Magasin, Grenoble, 2014; FRAC Le Plateau – Île-de-France, Paris, 2012; Haus Konstruktiv, Zurich, 2009; Secession, Vienna, 2008; Centre d’Art Contemporaine, Geneve, 2005. He also participated at several group shows as Dynamo. Un siècle de lumière et the mouvement dans l’art. 1913-2013; Galeries Abstract Generation: Now in Print, MoMA, New York; An Exhibition as a Mental Mandala (curated by Mathew Copeland), MUAC, Mexico.
Alan Licht (New Jersey, 1968) has appeared on over 75 recordings that range from minimalist composition to indie rock to free improvisation. Licht was curator at the famed New York experimental music venue Tonic from 2000 until its closing in 2007. He is also the author of Sound Art: Beyond Music, Between Categories (Rizzoli, 2007) and the editor of Will Oldham on Bonnie ‘Prince’ Billy (Faber & Faber/W.W. Norton, 2012), and has written extensively about the arts for the WIRE, Artforum, Modern Painters, Art Review, Film Coment, Sight & Sound, Purple, Village Voice, Time Out New York, and other publications.