Basics on Composition / Informal Multitudes
10 September – 12 December 2020
Parra & Romero se complace en anunciar la primera exposición individual de Helmut Federle (Solothurn, Suiza, 1944) en su espacio de Madrid. Federle es uno de los pintores abstractos europeos más importantes de nuestro tiempo. Formas austeras y geométricamente organizadas en secuencias son protagonistas de sus obras. Con su compromiso con la abstracción, el artista se enraíza en la tradición de las vanguardias clásicas y su búsqueda de contenido espiritual dentro de formas no objetuales.
Federle ha construido una obra que busca alcanzar un equilibrio entre la construcción geométrica y la gestualidad. Sus pinturas y dibujos atestiguan una investigación sobre el diálogo entre las formas geométricas y la superficie pictórica. Federle concibe la pintura como una forma diferente de pensar, un tipo de “inteligencia instintiva” donde pensamiento, sentimiento y acción física convergen. La abstracción a través del tiempo y las culturas ha sido un interés constante para Federle, ya que él tiene la genuina convicción de que alberga una espiritualidad potencial.
Basics on Composition / Informal Multitudes examina la importante contribución de Federle en el campo de la pintura abstracta contemporánea. También pretende provocar una discusión en torno al proyecto creativo que ha seguido con perseverancia a lo largo de los años. Mostrando las pinturas junto con dibujos y fotografías, subraya la forma en la que Federle entiende la abstracción. Para él mucho más que la ausencia de representación, se trata de un elemento que emerge del espacio como un continuo que entrelaza su propia evolución creativa y transciende divisiones culturales.
A finales de los setenta y principios de los ochenta Federle produjo predominantemente pinturas geométricas grises y negras. Tras ello, pintó diferentes secuencias paralelas de imágenes con superficies de color interrelacionadas. A principios de los ochenta aparece en su obra un color particular, un tipo de verde amarillento mercurio que se asocia con la idea de angustia. Desde 1994, Federle ha trabajado con variaciones de un formato rectangular con un colorido tenue (sus Corner Field Paintings). Es especialmente recurrente el uso de formas relacionadas con las iniciales del artista. Muchas de sus obras están inmersas en un fondo monocromático, creando un delicado brillo donde las figuras y las texturas dan una sensación de frottage donde emergen los patrones geométricos y las letras identificables.
En Informal Multitudes, su nueva serie de pinturas, Federle se centra en las superficies. La pintura obtiene una dimensión espacial dirigida a las profundidades. Federle usa una solución de pintura aguada no opaca para que las distintas capas de pintura permanezcan visibles. El mismo artista habla no de pintura, sino de agua coloreada. Cada pintura se va oscureciendo progresivamente reforzando el resplandor del fondo de la obra. El resultado de este procedimiento es un campo visual de formas armoniosamente etéreas.
Su obra en papel comprende un amplio rango de técnicas gráficas como líneas bosquejadas, sombreados abiertos o cerrados, una variedad de trazos rectos o quebrados, contundentes aplicaciones de lápiz… Dado que el propio Federle considera estas piezas como un tipo de notas a sí mismo, es muy sorprendente la amplia variedad de clases de papel que usa. Manteniendo su espontánea práctica, se dirige de manera natural a los materiales que tiene más a mano.
La fotografía Untitled (1986) se tomó durante una de las distintas visitas del artista a la Reserva de la Nación Navaja en Arizona, que ya había visitado a principios de los setenta. Federle está muy interesado en la cultura norteamericana, a la que se acerca en su obra por su característico simbolismo, espiritualidad y cercanía a la naturaleza. La fotografía explora el mismo tipo de contenido que encontramos en la obra de 1998 titulada The Seven Sisters, cuyas representaciones de animales se refieren a distintos lugares y épocas. La confrontación del artista con la cultura norteamericana fue crucial para el desarrollo de su visión y forjó su interés por su literatura. Algunos de esos escritores como Kerouac, Burroughs o Walt Whitman están presentes en la librería comisariada por el artista, que refleja su interés en esta cultura además de otras disciplinas como la filosofía, la poesía o la arquitectura.
Helmut Federle ha expuesto individualmente en el Museum für Gegenwartskunst de Basel, Kunsthalle Zurich, Moderna Museet en Estocolmo, the Friedericianum en Kassel, Jeu de Paume en Paris, Kunstmuseum Bonn, Kunsthaus Bregenz, entre otros. Además representó a Suiza en la Bienal de Venecia de 1997. Para entonces ya era muy conocido por sus grandes pinturas geométricas. Sin embargo, sus cuadros más pequeños han sido muy expuestos durante la última década, por ejemplo en la gran exposición American Songline en el Kunstmuseum de Lucerna en 2012. El Kunstmuseum Basel le dedicó una exposición individual en 2019.
Sus obras se pueden encontrar en muchos museos y colecciones privadas, incluyendo Kunstmuseum Bonn, Tate Modern, Reina Sofía, Moderna Museet, Carnegie Museum of Art in Pittsburgh, Centre Pompidou o Sammlung Goetz.
Parra & Romero is pleased to announce the first solo show by Helmut Federle (Solothurn, Switzerland, 1944) in its space in Madrid. Federle is one of the most respected European abstract painters of our times. Austere, geometrically organised forms arranged in sequences characterise his practice. With this commitment to abstraction, the artist stands in the tradition of Classical Modernism and its search for spiritual content within non-objective form.
Federle has built an oeuvre that aims at striking a balance between geometric construction and painterly gesture. His paintings and drawings attest to a probing investigation of geometric forms in equilibrium with the pictorial surface. Federle conceives painting as a different form of thinking, a ‘kind of instinctive intelligence’ where though, feeling and physical actions converge. Abstraction across times and cultures has been a constant interest to Federle, as he has a genuine conviction that it harbours a spiritual potential.
Basics on Composition / Informal Multitudes examines Federle’s important contribution in this field of abstract contemporary painting and pretend to spark a discussion of the creative project that he has pursued with singular perseverance along the years. By showing paintings side by side with works on paper and photography, it highlights Federle’s understanding of abstraction: much more than the absence of representation, it emerges in the space as a continuum that is woven into his personal creative evolution and transcends cultural divides.
In the late 1970s and early 1980s Federle produced predominantly geometric paintings, grey-black in colouring. Subsequently, he painted several parallel sequences of images with interrelated colour surfaces. In the early 1980s a particular colour appears in his work, a kind of mercurial green-yellow that is being associated with angst. Since 1994, Federle has worked with variations on a picture format with a pale-coloured rectangular form (his Corner Field Paintings). It’s specially recurrent the use of horizontal ‘H’ and ‘F’ forms that refers to the artist initials. Most of his works are inmersed in a monochromatic background, creating a delicate lustre where figures and textures give a feeling of frottage where the geometric pattern and the identifiable letter emerge.
In Informal Multitudes, his new series of paintings, Federle focus on the surfaces. The painting obtains a spatial dimension directed into the depths. Federle uses a watery, non-opaque solution of paint, so the structure of the various layers of paint remains visible. The artist himself speaks not of paint but of “colored water”. He works from the bright to the dark and thereby reinforces the radiance of the bright background on which the paintings are constructed. This procedure resulted in a visual field of harmoniously ethereal forms.
His work on paper has a wide variety of graphic techniques such as sketch lines, open or consolidated hatching, a variety of straight or gyrating strokes, grazing or forceful application of the pencil, distinguishing this graphic compositions on paper by its diversity of forms and media. Given that Federle himself characterised these pieces as a kind of memo to himself, it is hardly surprising that the paper he used was of widely varying. In keeping with his comparatively spontaneous practice; he naturally resorted to materials that were at hand.
The photography Untitled (1986) was taken during one of Helmut Federle’s several stays in the Navajo Nation Reservation (Arizona), which he had already visited in the early 1970s. Federle is interested in all of American culture, which he approaches in this work with his own distinctive symbolism, spirituality and closeness to nature. The photograph explores the same type of content found in the 1998 work The Seven Sisters, whose depictions of animals refer to different geographical places and time. The artist’s first confrontation with American culture took place in 1979 and it was crucial for developing his vision and also forges his interest for the american literature. Some of these writers, among which are Kerouac, Burroghs or Walt Whitman, are represented in the bookshop curated by Helmut Federle that reflects his interest in this culture in addition to philosophy, poetry and architecture.
Helmut Federle has had solo exhibitions at the Museum für Gegenwartskunst in Basel, the Kunsthalle Zurich, the Moderna Museet in Stockholm, the Friedericianum in Kassel, the Galerie national du Jeu de Paume in Paris, the Kunstmuseum Bonn, as well as the Kunsthaus Bregenz. He also represented Switzerland at the 47th Venice Biennale in 1997. By this time, he had become internationally well-known primarily for his large geometrical paintings. However, his smaller pictures have also been exhibited many times in the last decade—for example, in the major exhibition American Songline in the Kunstmuseum Luzern in 2012-13. The Kunstmuseum Basel has devoted to Helmut Federle a solo presentation in 2019.
His works can be found in many museums and private collections, including the Kunstmuseum Bonn, the Tate Modern in London, the Reina Sofia in Madrid, the Moderna Museet in Stockholm, the Carnegie Museum of Art in Pittsburgh, the Centre Pompidou in Paris, and the Goetz Collection in Munich.